Transport dark kopiera.webp__PID:9e2c5c08-2d48-4cb1-b262-dfe7a7c896e3

Hjälp och FAQ

Här nedan hittar du ett urval av vanliga frågor kring beställningar och leveranser

FAQs

Beställning

Kan jag få mitt material hemkört?

Vi förstår precis hur du tänker - att hämta varor tar ofta lika lång eller längre tid än att montera produkterna.

Därför erbjuder vi många olika möjligheter när det kommer till hemleverans. Om du vill ha större möjlighet att påverka hur din leverans kommer hem till dig föreslår vi att du beställer via en säljare.

Jag vill prata med någon om mitt projekt?

Vi vill prata med dig också!

Kontakta oss med dina frågor och funderingar. Vi guidar dig och ger råd, antingen via mail eller telefon. Förfrågningar som mailas på en fredag får svar senast efterföljande måndag.

Vi strävar att alltid svara inom 48 timmar, oftast mycket snabbare än så.

Hur kontaktar jag er?

Våra kontaktuppgifter hittar du här.

Kan jag lita på att lagersaldot stämmer?

Lagerstatus för respektive butik uppdateras minst en gång per dygn och vi förbättrar våra saldon löpande. För att säkerställa att produkten du söker verkligen finns i den aktuella butiken rekommenderar vi att du kontaktar aktuell butik och reserverar varan.

Har ni samma priser på nätet som i butikerna?

Vi eftersträvar att alltid hålla samma priser på nätet som i butik, men ibland kan en enskild butik hålla en lokal kampanj som bara gäller i den butiken. Det är då inget som visas på nätet.

Jag behöver större mängder material, kan vi kolla på priser och leverans?

För dig som ska köpa större volymer material eller varor rekommenderar vi att kontakta någon av våra säljare. Vi kan då se över både leveranser och priser som en helhet

Varan finns inte i min närmsta butik?

Om en produkt saknas i din butik, hjälper vi dig att beställa hem den.
Om varan finns på lager i någon av våra andra anläggningar skickar vi den till din butik kostnadsfritt.

Varan jag söker finns inte?

Om det är något du saknar i vårt utbud på nätet, hjälper vi dig att beställa hem det. På nätet visar vi många av våra lagerprodukter - men inte alla. Det kan innebära att det du söker finns på lager, men att vi valt att inte visa det.

Dessutom har vi ett brett kontaktnät och kan ordna fram i princip vad du än behöver.

Säljer ni till privatpersoner?

Självklart! Vi välkomnar såväl privatpersoner som företag att handla hos oss.

Jag vill bli Stamkund

Du ansöker om att bli stamkund här. Som stamkund kan du handla i vår B2B-shop, betala med faktura, få en personlig säljkontakt m.m.

Stamkund kan du bli även som privatperson.

Vi rekommenderar alla som ska utföra ett större projekt att bli stamkund.

Jag är byggare och vill handla

Du ansöker om att bli stamkund här. Som stamkund kan du handla i vår B2B-shop, betala med faktura, få en personlig säljkontakt m.m.

Jag är slöjdlärare och vill handla

Kontakta vår slöjdavdelning, som ger dig tillgång till vår Slöjd-shop.

Jag är ett fastighetsbolag och vill handla

Vi erbjuder såväl klassiska byggmaterialleveranser som lägenhetsrenoveringar för fastighetsägare.

För dig som är intresserad av att renovera dina fastigheter effektivt tycker vi att du ska läsa mer om vår Byggvarulogistik.

För dig som vill göra på klassiskt vis rekommenderar vi att kontakta någon av våra säljare eller ansöka om att bli stamkund.

Jag vill handla för en statlig eller kommunal verksamhet

Kontakta någon av våra säljare.

Leverans

Skickar ni till hela Sverige?

Vi skickar varor över hela Sverige. Beroende på produkt och vart det ska skickar vi antingen med våra egna lastbilar, eller med DHL.

Hur lång leveranstid har ni?

Paketgods: Om den beställda varan finns i lager, skickar vi normalt din order från vårt lager inom 1-2 arbetsdagar. 

Skrymmande gods: Om den beställda varan finns i lager, skickar vi normalt din order från vårt lager inom 1-5 arbetsdagar.

Beställningsvaror: efter överenskommelse.

Läs våra Frakt- och leveranvillkor här!

Jag behöver extra snabb leverans!

Vill du veta med säkerhet att vi får iväg dina grejer snarast? Vi kan allt som oftast ändra i leveransscheman och omprioritera.

Ring in din beställning till någon av våra säljare och beskriv situationen, så gör vi allt i vår makt för att du ska få varorna inom önskad tidsram. Obs! Det kan medföra extrakostnader och i tider av högt beläggning kan vi inte garantera expressleverans.

Hur beräknas fraktkostnaden?

På nätet har vi en fraktkalkylator som beräknar frakten. Frakten baseras på var i landet du ska ha leveransen samt produkttyp. I vissa fall blir frakten orimligt hög på grund av en produkts storlek eller liknande. Fraktkalkylatorn förbättras kontinuerligt. Kontakta gärna våra säljare för att få en exakt kostnad hem till dig.

Vi kan inte justera fraktkostnaden efter lagd beställning på nätet.

Varför är frakten billigare till vissa delar av landet

Då vi kör det mesta med våra egna bilar har vi vissa rutter som blir mer förmånliga att beställa till. Helt enkelt för att vi trafikerar vissa områden varje vecka.

Hemleveranser från våra butiker med 10 mils radie är det mest förmånliga. Men även orter utanför det kan bli väldigt prisvärt.

Generellt brukar vi säga att postnummer runt nedan rutter är extra förmånliga:

  • E6 från Malmö, längs med kusten upp till Bohuslän.
  • Göteborg till Stockholm via riksväg 40 och E4.
  • Borås till Värnamo via riksväg 27.
  • Borås till Stockholm via E20 (passerar bl.a. Örebro och Eskilstuna)

Givetvis levererar vi till adresser utanför dessa rutter och räknar gärna på en leverans. Vi trafikerar i stort sett hela södra Sverige söder om Uppsala regelbundet.

Vart hittar jag Frakt- och leveransvillkoren?

Returer och Återbetalning

Hur returnerar jag en produkt?

Varor som du beställt på nätet kan du lämna tillbaka i någon av våra butiker.

För dig som behöver returfrakt kontaktas kundtjänst

Du som kund står för returfrakt.

Läs hela vår returpolicy här

Hur lång tid tar det innan pengarna betalats tillbaka?

Återbetalning sker inom 7 dagar från att returen mottagits hos oss.

För registrerade stamkunder gäller särskilda villkor.

Retur av tillverkningsvaror

Produkter som tillverkas kundspecifikt tas ej i retur. Exempel på detta är fönster som inte ingår i leverantörernas lagerförda sortiment. Dörrar med kundunika tillval. Produkter som tillverkats i snickeriet etc.

Läs hela vår returpolicy här

Jag har fått fel vara?

Alla gör vi fel och ibland händer det att vi skickar fel vara. Kontakta säljaren du beställt av alternativt kontakta växeln på 033-250 500 för vidare hjälp.

Det går också bra att maila till oss.

Det är fel på varan jag beställt?

Kontakta säljaren du beställt av alternativt kontakta växeln på 033-250 500 för vidare hjälp.

Det går också bra att maila till oss.

Söker du fortfarande svar på dina frågor?

Om du inte hittade svar på din fråga i vår FAQ går det bra att skicka ett mail med din fråga i formuläret nedan. Vi har för avsikt att svara inom 48 arbetstimmar.